Saturday, August 21

solat hajat & solat istikharah~


Sempena bulan Ramadhan yang mulia ni,aku terpikir2 gak topik apa yang seswai dibaca sementara korang nak tunggu nasi masak kat dapur tuh..(itu pon klu korang masak la..tp rs cam tak ja..)..aku pon teringatla satu kisah pasal kakak kepada kawan aku yang aku rasa sangat memberi impak terhadap pemahaman aku tentang mencari jodoh aku nih..Al-kisahnya begini..kawan aku,Z(bukan nama sebenar) ada sorang kakak yang tersangatla cun,putih melepak, mata sepet cam orang jepon,ayu,cakap lembut, dan byk lagi la kualiti yang best2 kakak dia dapat..pendek crita,klu pompuan-pompuan ciri-ciri camni,memang laku cam pisang goreng panas kaw-kaw buatan cik timah sebelah rumah tuh...samada laku dikalangan sang arjuna atau sang mertua..Masa si kakak ni form 1, adala sorang mamat minat gila kat kakak ni.tackle punya tackle,kakak ni buat dek ja..jual mahal la kot..tapi mamat ni tetap tak putus asa..dia tackle lagi sampaila dorang form 5..but still, kakak tu buat bodoh ja..uiskh..kebal tol kakak nih..



Sesungguhnya, Allah itu Maha Berkuasa,Penentu Segalanya..kakak dan abang tu,ditakdirkan masuk IPT yang sama dengan jurusan yang sama plak tuh..apa lagi,menggedik la abang tu..

"yes..ada peluang nak tackle lagi nih..ada lagi 49 kali lagi..(sambil shuffle laju-laju)"

bila dah suka tuh,sanggup ja nak tebalkan muka tackle banyak kali..memang aku tabik spring toing toing kat abang nih..susah nak jumpa laki yang begitu determine nak pompuan tu jadik milik dia..betoi tak?selalunya,takel sekali dua,tak dapat,trus blah..padan muka ngan pompuan pon..jual mahal sgt..dorang tak tau kot yang si laki ni dah ketaq lutut2 nak ckp dia suka,tgk2 korang rejek buta2..berbalik kat abang tadi,dia tackle dan tackle dan tackle lagi..sampaila dorang dah nak masuk 4th year yakni dah final year kat IPT tuh..tapi,kakak tu still buat hati kering..dia memang takda hati kot kat abang ni..apa korang rasa?hmmm...masa dorang dah final year tuh,abang tu nekad..camni kot dia dok pikir:

"dah final year nih..nak kata si awex tu ada pakwe,tak penah plak aku tgk..asek g library ja..takpa..takpa..ni kali terakhir aku try..klu tak dapat,aku surrender.."

nak dijadikan crita,abang tu try la tackle sekali lg..Dengan kuasa Allah, kakak tu tetiba kata:

"ok..saya terima.."

aik??senangnya..abang tu apa lagi..shuffle lagi laju la..aku dengar kawan aku crita pon sampai ternganga2 nak meleleh air liur..so,dorang pon couple la ngan bahagianya..kawan aku ckp,kakak dia selama ni jual mahal sbb mak dah bagi warning..jgn bercintan-cintun masa tgh belajar..ooo..patotla..walhal,kakak dia mmg suka tahap gaban kat abang nih..bertuahnya badan..adalah satu keajaiban orang yang kita cintai,juga mencintai kita..setuju tak?so,jadikla dorang loving couple sampaila dorang convo..dah convo tu,mestila keja plak kan..

kakak kawan aku kerjala kat satu firm nih..nak jadik cerita lagi,bos kat tempat kakak ni keja,tangkap lentok plak kat dia..apa nih..powernya kakak nih..tapi sbb kakak tu dah ada abang cool nih,tobatla dia takmo..bos ni sampai hantar rombongan merisik kat rumah kawan aku nih..punya nak sungguh..mak bapak kakak ni pon,dah tgk ada org kaya,pinang anak dorang,mestila suka..yela,penat2 dorang besarkan anak dorang,mestila nak carik yang boleh bagi kesenangan dunia akhirat kat anak kesayangan..kakak ni mati2 takmo..sampai nanges2 lari dari rumah bila kena paksa kawen camni..sian plak aku dengar..satu hari,umah kawan aku dapat satu panggilan daripada seorang lelaki tua yang tak dikenali..

"salam, saya tok imam kampung X. anak encik ni ada dalam jagaan saya..saya jumpa dia terjelepok pengsan depan masjid.."

rupa-rupanya,dalam proses melarikan diri tuh,kakak ni g masjid kampung X.nak buat solat istikharah.mintak petunjuk dari Allah..well,benda tu agak normal untuk orang yang keliru tentang sapa jodoh dia.knapa kakak tu leh pengsan?sebabnya...sob..sob..aku memang da meleleh da masa nih..sedih aku rasa..tersentuh hati wanita aku dengan kegentlemanan abang tuh..selesai sudah kakak tu buat solat istikharah,dia nak langkah kuar masjid tuh,abang tu call kakak nih..dia cakap:

"sebab saya terlampau sayangkan awak,saya tak nak awak sedih2,gaduh ngan family sampai lari dari rumah..saya lepaskan awak.."

abang!!i adore u..so cool..so,apa lagi,meraungla kakak tu..sbb dia rs itula petunjuk Allah bagi sapa jodoh terbaek dia..maka berkahwin si kakak dengan bosnya..kat sini,aku nak share satu maklumat yang aku dapat dari adik kesayangan aku..wikipedia bergerak aku nih..dia kata:

"solat istikharah ni untuk kita yang kompius ngan pilihan hati..kira 50-50 la..nak A ka B..mcm nak dua-dua..tapi,kalau kita memang dah ada pilihan hati kita,kiranya memang nak gak A,tapi tak pasti betoi ka itu pilihan terbaek kita,maka lakukanlah solat hajat..mintak kat Allah,moga2 pilihan kita itu adalah pilihan terbaek..Insya Allah..Amin.."

"Just because you're leaving, doesn't mean i'm letting you go."

2 comments:

nuril said...

aku suke ceritera ini helda, nmpak cam novel gler..padahal its real !

Lysa Lee said...

bestkan???km dengar crita ni memula,leleh gak air mata n air liur..mcm xcaya,tp da tgk da pon gmbr kakak tuh..mmg dia ngn laki dia cm langit ngn bumi..hahahahaha..tp da jodoh...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

::smile:::