Saturday, August 21

jangan tegur~

Aku tak tau sbb apa,tapi mood raya aku tahun ni sgt membuak2..kiranya tahap dengar ja lagu raya,bleh nanges la sorang2..tetambah family aku semua da pindah ke Muar..tinggallah aku sorang2 kat utara nan permai nih..Bila mood raya membuak2,mulala aku tringatkan kenangan2 lama raya konvoi dengan kawan2..dari satu rumah ke satu rumah kitorg singgah..best konvoi ni..aku ada crita psl beraya ke rumah orang nih..memang sampai bila2 aku tak leh lupa..dan sebab benda ni gakla,kalau ada orang ajak jumpa family dorang,aku jadik trauma~


"Trauma yang melanda...menikam-nikam jiwa..."

Satu hari di bulan Syawal tahun 2006 (tak silap aku), aku & kengkawan dah plan nak buat konvoi baek punya cam raya tahun2 sebelum ni..salah satu rumah yang kitorang nak serang,rumah studiomate aku,nama dia R(bukan nama sebenar) dekat Damansara klu xsilap..Lama sangat dah...Masa tu,kitorang konvoi dalam 5 bijik kereta..Aku naek kereta yang kat belakang sekali..sampai pon yang last2 la..sempot tol dorang ni bawak kreta..pemandu berhemah tol~so,masuk ja rumah si R ni,bleh nampak terhidang segala menu raya yang sgt menyelerakan..di tambah dengan kapasiti perut aku yang luas,aku tersangatlah konfiden bleh abeskan semua makanan kat atas meja tuh..nyummy..bukan makanan ja yg aku nmpk,seluruh keluarga si R ni setia menanti nk sambut kitorg yg br sampai nih..R ni anak lelaki tunggal..bongsu plak tuh..yg laen semua kakak2 ngan mak dia la..ayah dia?xpastila aku g mana..


Selaku wanita melayu terakhir yg da diterapkan nilai2 ketimuran bila berjumpa dgn org tua nih,trus perangai ayu terunggul aku muncul..sorang2 ahli keluarga si R ni aku tegur..ramah bukan kemain..mulut manis habes ni..klu sekali tgk,mesti org ingt aku syok kat si R ni..yela,bodek family dia baek punya..sampaila turn aku nak menunjukkan skill bodek aku kat salah sorang wanita yg tengah sambut kitorg tu..Nampak agak berusia..tersenyum manis wanita tu melihat aku..Dalam hati aku berkata:

"Ahh..ni mesti mak si R...mudanya..lebey kurang cam baya mak aku gak nih.."

Tanpa membuang masa,aku pon beramah mesrala dgn wanita tu lalu berkata:

"Salam mak cik,mak R ek??muda lagi yee..mak cik sihat??",kata aku..

"Woit,itu kakak sulung aku la..",kata si R..

Gulpp..aku dah tersalah cakap ka?Tapi aku menten lagi..aku hanya mampu tersengih cm kerang busuk ja la..seb baek aku bodek dia muda..ok..ok..menten lg...dalam hati aku,mana pegi mak ngan ayah si R..pastu,aku pon bersalam la lg dengan sorg wanita yg aku kira sejibik cam arwah nenek aku..sekali lagi aku buat ramah tak hengat dunia aku nih..

"Salam nek..ni mesti nenek Rizal kan?Alhamdulillah..sihat & kuat lagi..Apa rahsianya?"

Lebih kurang gitula ramah aku..Tetiba satu rumah pecah gelak..Aku yang masih bersisa konsep nerd terunggul aku tuh,terpinga2..kenapa dorang tetiba gelak?Kaen aku pakai terlucut ka?Bila tgk,elok ja kaen tu melekat..tetiba...

"Weh,ni mak aku la..nenek aku da meninggal.."

Waddaf???apa nih...mulut oh mulut..aku tgk,mak si R tu senyum2 kat aku..termasukla kesemua kakak2 dia..malunya la..nasebla si R tu bukan jejaka pujaan hati aku..klu x,da lama aku kena rejek toing toing dgn family dia..baru aku tringat yg si R ni anak bongsu..logikla kakak2 dia baya mak aku..mak dia baya nenek aku..adoila..Alih2,aku yang konfiden leh abeskan semua makanan td,nak telan air kosong pon susah..punyala malu..So,moral of d story,jgnla korang buat ramah sgt bila jumpa dgn orang baru..tunggu kawan korang tu kenalkan dulu sapa yg korang nk jumpa..barula nak bukak cerita dan sebagainya..selamat berkonvoi raya nanti~

"I've said what I needed to say. I've done what I needed to do.
Now whatever happens to us, I guess I'll leave up to you."

1 comments:

Mommy Ryan said...

ngeng...hakhakhak...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

::smile:::