Tuesday, August 24

my haunted office~

dari tajuk entry kali ni pon,korang da imagine macam2 kan??tetambah klu korg penah tgk crita hantu taiwan, 'Haunted Office'..crita aku ni,takda la seseram & seganas itu..tapi selaku penakut tegar yg terulung,aku still rs seram bila ingat balek benda2 yg penah jadik kat opis aku..sbb bos kitorg omputih, lokasi opis aku pon ala2 selera omputih la..jauh dari orang, sunyi, sebelah pokok yg sgt besar & open air(dinding opis kitorg cermin ok..tak maenla dinding keras2 tuh..)..kira leh nampak semua aktiviti yg sedang berlaku kat opis & aktiviti diluar opis..cuma yg bestnya, opis kitorg ni ngadap laut..itu ja la..haa..lg satu..opis aku ni betoi2 kat sebelah haunted hotel..mmg seram tgk hotel tuh..mmg byk benda la penah jd kt pengunjung hotel tuh..aku paling benci klu kitorg kena stay up (overtime) utk siapkan keja2..bila balek bawak kreta tuh, tobat aku tak tgk cermin pandang belakang,sisi, dan segala jenis cermin lah..


keja ngn omputih nih,dorang sbnrnya sgt relek..maksudnya,dorang mmg serah bulat2 kat kita..kita tau buat ka tak,gasak ko lah..mmg independent & survivor abes..so, terasa cm diri dihargai kejap la..hehehe..satu hari tu, kitorg kena siapkan segala jenis drawing termasuk kiraan untuk reinforcement steel yg nak digunakan dlm projek kitorg yg kat Morocco tuh..(saja nak sebut..bg nmpk cm gempak sket..hehehe..)..nak submit segera..biasala,kontraktor arab ni,kalut sket buat keja..apa lg,kitorg pon kalut gak la..untuk projek nih,aku yg lead..so,kwn2 aku kena submit drawing kt aku dulu,aku check,br aku serahkan kat bos omputih aku tuh..Jumaat malam Sabtu,kitorg kena stay up utk siapkan semua keja..knapa aku highlight Jumaat tu, sbb slalu sgt,bila stay up ja Jumaat malam,mesti kitorg kena 'kacau'..

Jam 930pm..Mengalami sedikit kekeliruan, opismate aku,SYA tunjukla drawing dia kt aku..aku pon tgk2, betoikan mana2 yg patot,aku suh dia submit sendirik kat bos..yang ajaibnya, bila bos nak tgk balek softcopy, benda2 yang Sya tu buat,yang mmg aku sendiri saksinya (mmg sumpah aku tgk dia da siap)...HILANG..mana pegi line2 drawing tu semua..bos maki2,Sya sedey2, tak yah ckp byk, si Sya ni kena buat balek dr A to Z..aku telan liur la..sapa nak delete secara sengaja line2 tuh..sapa yg sanggup nak stay up secara suka rela..sbnrnya,bab2 line drawing hilang ni,aku tak heran sgt..sbb slalu sgt jadik..da buat elok2,tetiba ilang..hebat tak hantu zaman skrg?komputer pon dorg tau pakai..hahaha..

Turn aku plak mengadap bos..aku dah siapkan semua drawing & steel calculation aku tuh, bos sendirik da approved,aku pon balekla tmpt duduk aku..nak tolong kwn2 laen plak..kata nak balek cepatkan..buat keja tahap ribut la..tetiba:

"Lysa,where's your drawings & the calculation??I want to submit it.."

"How should I know sir..I've already gave it to you.."


"Where did I put it? I thought i put it here.."


Sambil bos aku dok menyelak2 semua kertas yg byk kat depan dia tuh..sudah orang tua nih..buat2 nyanyuk plak..aku da la terdesak nak balek awal nih..carik punya carik,da abes selak semua kertas yg berterabur kat depan dia tuh,still tak jumpa2..aku buat relek lg..utk pengetahuan korang,omputih ni relek2 gak..tp dorg detail..dorg xsuka tgk softcopy ja..dgn hardcopy dorg angkut..sbb tu bukti keja kita da siap..sambung crita,opismate aku, Mat Yaz tolong carik pon tak jumpa..da la benda tu nak submit segera..orang sana da desak.. tak jumpa jugak, I'm the rescue pon turun padang carik..untuk pengetahuan korang,aku carik 3 kali tak jumpa2 gak paper tuh..abes selak,campak, belek semua paper yg ada atas meja tuh, still tak jumpa..aku plak bkn selak gitu2 ja..selak sehelai demi sehelai ok...mula la hati aku rs tak sedap dah..


"iskhh 'benda' nih..dia da start dah..dia da start..manala ko sembunyikan paper aku tuh..",berkata aku dalam hati..


kali ke 3 carik,still tak jumpa, mula la angen andartu aku ni nak datang..mak hayam gebus punya hantu..mana kau sembunyikan paper aku nih..aku pon tringatla petua orang tua2..klu kita tak jumpa benda yg kita carik,tarik nafas dalam2,tenangkan hati,sambil bekata dalam hati..


"aku tak kacau kau,kau jgn kacau aku.."


kemudian,baca surah Qursi..ayat yg last tu,ulang baca sebanyak 3 kali..InsyaAllah..kita akan jumpa balek apa kita carik..benda yang sama aku buat..elok aku baca kali ke 3 ayat surah Qursi yg terakhir tuh,aku selak paper depan aku,trus jumpa..mangkuk hayun tol~paper tu betoi2 depan aku..padahal termasuk bos n Mat Yaz cari,dah lebey 10 kali selak,tak jumpa pon..cilanat punya hantu..maen2 plak ngn aku..tetiba aku tertoleh kat tempat duduk bos aku..kan dinding opis kitorg gelas..aku nampak ada satu lembaga yg sgt besar berdiri kat cermin tuh..byk kali aku tgk,mmg 'benda' tu dok tertogokla kat situ..gullpp...apa tuh??mata aku silap tgk kot..yela,tgh mengantuk kan..ckp kat bos,mesti dia tak caya..sbb dia free thinker..tgh aku dok pikir benda apa tuh, bos aku tetiba ckp:

"its friday night guys..well.."


just nak bg gambar jelas tentang kedudukan aku & lembaga itu..hehehe..

uik..dia caya rupanya..so,dia suh kitorg stop buat keja,balek umah..sambung nanti..fuh..tapi yg misterinya,aku ingatkan aku akan jerit klu nmpk hantu,tp bila berada dlm situasi tuh,aku jd kaku..diam tak leh ckp..mata ja dok terkudik2..tgk benda tu,tgk bos aku..tgk benda tu balek,tgk bos aku..maybe sbb terkejut sgt kot..sbnrnya,aku slalu ja kena kat opis tuh..maksudnya,aku slalu nampak..cuma aku tak habaq kat opismate aku ja..sbb rata2nya,semua penakut tegar cam aku..hahaha..

pnah skali,dr ekor mata,aku nmpk ada sorang laki berdiri belakang aku,tgk aku buat keja..bila aku toleh,tak da sapa2 pon..ada skali tuh,aku nmpk cam laki pakai baju kemeja,siap bertali leher jalan ke arah toilet..dlm hati aku,pelikla..sejak bila si Amir ni kemas semacam ja..slalunya selekeh ja aku tgk..bila aku tanya si Amir ni,g toilet ka?dia ckp tak la..dia tak g pon lg utk hari tuh..dah tu,sapa yg aku nampak???

2 comments:

Mommy Ryan said...

woi2...ni citer apa nih...hampes...kencing lam suar camnih...seb baik da berenti...kena post kat ramon bleiji nih...kahkahkah....yu xpnah citer kat ai part toilet tuh...kalau ai tau...ai x masuk toilet tuh..xnakxnak...

Lysa Lee said...

hahahaha..sbb i tau u penakot tegar cam i la,i xcrita..hahahaha...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

::smile:::