Friday, August 27

kampung boy~



baru-baru ni, aku ada terbaca tentang satu blog yg membincangkan tentang harga mas kahwin yang semakin naek ni..barula aku tau mas kahwin utk anak dara & janda ni,laen2..ikot negeri plak tuh..mcm tu plak ek..tapi aku bukan nak ckp psl mas kahwin..maklumla,bab2 agama nih,klu salah sebut,tak pasal2 kena hentam..dlm blog tu,secara kasarnya,penulis tu komen psl pompuan zaman sekarang,nak mas kahwin tinggi tp belum tentu tau masak,kemas rumah,sopan santun dan byk lagi la ciri2 pompuan yg dia sebut,yang aku sendirik rasa..





"ha'ah la..kalau byk benda tak tau,camna nak mintak mas kahwin tinggi2.."

pendek kata, sebut ja ciri2 bini mithali mcm tuh,semua org akan refer kat gadis kampung @ yg berasal dr kampung @ yg membesar kat kg @ yg berkaitan dengan kampung la..klu penulis blog tu @ kaum adam ada selera sendirik kat pompuan yg nak jadik suri dorg,same goes to us,women~kitorang pon ada gak selera nak dpt laki yg ada ciri2 kampung nih..pandai kopek durian, pandai panjat pokok petik buah manggis, pandai repair electrical appliances dan byk lagik lah yg kitorg akan adore seseorang laki tu klu dia tau buat..well guys, klu korang nak diskaun untuk mas kawen,maybe korang pon kena ada ciri2 laki/suami mithali tuh..baru leh kawtim kan???hehehe..

kebanyakan laki zaman sekarang,kopek durian pon sampai berdarah jari2..

sebut psl ciri2 lelaki idaman nih, aku ada tanya kwn2 aku...laki yg macam mana leh buat korang bergetar jiwa raga..pendek kata,dia ajak kawen,trus korang trima lah..so,antara jawapan2 yg aku dapat adalah:

"klu laki tu bwk aku g makan candle light dinner kt Palace of Golden Horses..kompem aku tak rejek dia..sbb nampak tak kedekut.."

"ermm..aku suka klu dia bawak aku g jalan2 kat taman..nmpk dia romantik.."

"aku leh gila bayang klu seharian jalan2 ngn dia ja..g tgk wayang ka..g maen boling ka..sportingkan??"

dalam banyak2 jawapan yg aku dapat,satu jawapan ni yg buat aku terpikir..dan aku rasa ramai yg bersetuju benda ni..ada sorang kawan aku ni jawab:

"aku rasa laen bila pakwe aku ckp dia kat kampung, lepak2 ngn kawan dia mandi sungai or dia tgh maen sepak takraw..lagi satu aku suka sgt masa dia maen gitar..nmpk cam kampung2.."

orang kata, pompuan lebih tertarik dengan laki kampung..mungkin..

pelik,tapi unik selera dia kat laki nih..bila aku pikir2 balek,betoi jugak apa dia ckp..laki zaman sekarang,mmg susah nak jumpa yg kekampungan sket..semua berlumba2 nak tunjuk bandar..samala dgn pompuan pon..duduk kat utara nun..tp ckp keyel,pekat gila..bola jadi bole.. selalunya laki yg berasal betoi2 dr kampung nih, mcm2 dia pandai buat..suruh betoikan lampu siling,dia boleh..suruh baiki paip air kat sinki,3 minit ja-siap..suruh panjat pokok sbb tringin tgk rambutan merah bergayut2,laju ja dia panjat..suruh dia tebas lalang kt blakang rumah,cool ja dia tebas..suruh dia tolong pakcik2 surau gotong royong,dia tak kesah nak join..suruh dia tukar tayar kereta, tanpa ragu2,laju ja dia capai alat2 nak tukar tayar tu..suruh dia jadi imam,tanpa byk ckp, senyap ja dia ke depan..

orang kata laki nampak cool klu mandi sungai..betoi ka??

pendek kata,semua benda la dia leh buat..mmg best lifestyle camtu..nampak cool,relax & tenang..tambah2 klu kampung dorang best cam kampung dalam cerita TENTANG BULAN..balek raya tiap2 tahun pon sanggup..dia tak ajak jumpa mak bapak dia lg,berdesup ja pegi..sbb kampung dia best..sbb tu,bukan pompuan ja yg kena lengkapkan pakej nak jadik suri rumah tangga nih..laki pon kena gak..takda la nanti semua pompuan yg kena buat..tak pon, klu rosak sket benda2 kat rumah,semua nak panggil repairman..buat malu ja kan??tgk laki kat umah,muka da jantan abes..tp tukar bulb lampu pon tak reti..nak suh betoikan tombol pintu pon telan liur..

dengan itu,marilah kita sama2,memantapkan diri kita untuk menjadi pilihan yg terbaek kat pasangan masing2..wah,cam ahli politik plak rasa..nway,kpd kaum hawa, mantapkan lagi ilmu2 dapur & rumah tangga korang,yang laki plak perkasakan lg korang punya skill 'lelaki serba boleh'..so,senang nak runding harga mas kawen @ hantaran nanti...barulah fair & square~



"You can close your eyes to things you don't




want to see, but you can't close your heart to


the things you don't want to feel."


6 comments:

marlyna said...

afterall, it depends on people's personal taste =)

lysa lee said...

hahahaha..su suka laki bandar~akak tau~hahahaha..

Unknown said...

hahaha..naseb baik aku dpt lelaki kg..serba boley =) huhuhu..

Lysa Lee said...

hahaha..tahniah~klu laki kg tu ada kwn yg serba boleh gak,pas kt i~hehehehe...

Unknown said...

nice ya saudari...keep it up! thumbs up! ~.^

Lysa Lee said...

tengs~:))

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

::smile:::