Monday, November 1

wanita,diet & ...

wanita ni cukup sinonim dengan perkataan diet kan??kenapa ek??laki pon,ramai ja yang suka diet..tgk ja la kat tempat keja aku..ada sorang encik ni,dulu sgt berisi,skrg kurus gila..sampai seluar slack dia pon tak sempat nak beli baru kot..aku tgk,dia pakai seluar macam dalam katun LAT THE KAMPUNG BOY dah..seluar tarik ke paras dada,pastu kembang ja kat bontot tuh..huduh plak aku tgk..hahaha..tukar baru la encik abang oii..kata gaji beribu kan...sayangla kan klu dah kurus tapi penampilan tak jaga..


nway,korang penah baca tak blog REALITI KONSPIRASI by ZACK ZUKHAIRI??itu mmg penulis blog feveret aku..banyak gak story dalam tu yang leh kita baca untuk gelak guling2..klu nak try baca,g kat http://zackzukhairi.blogspot.com..so,adala satu entry dia yang dah menarik minat aku pasal wanita,diet & islam..dia cakap:

"pelik jugak kaum wanita ni.diorang berusaha untuk nampak cantik di hadapan suami,sampai telan pil itu,telan pil ini,cerut pinggang dengan alat senaman ntah hapemende ntah.diet sampai kena tahan wad.aduhai..apa kes?"

itu pendapat kaum lelaki..duhai cik zack zukhairi & kaum lelaki yang lain..tahukah anda bahawa wanita ni,klu dia dah betoi2 sayang kat seseorang tu,dia sanggup buat apa saja..klu tak,takkan si isteri sanggup mengandung & melahirkan zuriat untuk si suaminya kan??ingat tak saket ka??ingat senang ka nak kuarkan anak dari perut dia tuh??jenuh gak kot..sampai berpeluh2 & meraung2 gak aku tgk..pendek crita,aku yang tak kawen lagi ni,klu dengar crita puan mak-mak ni pasal pengalaman melahirkan anak,memang takot gila nak kawen..so,kalau takat nak diet,telan ubat sana sini,sedut lemak sana sini,apa sangat la kan??semuanya cam cik zack tu ckpla,sebab nak nampak cantik depan suami @ tunang @ pakwe @ orang yang dorang suka dan sebagainya..

tapi,buat kaum perempuan plak,ada betoinya apa cik zack tu ckp..buat apala nak susah2 berdiet sampai kena masuk wad segala..diet tu bleh tapi jangan sampai melampaui batas kesihatan & nyawa kita..contohnya kes sebelum ni..sorang isteri,sanggup gi buat rawatan sedut lemak untuk nampak ramping..omputih ckp blue hyppo..hahaha...bukanlah..liposuction..semata-mata nak bagi diri sentiasa nampak gojes..kan sedey camtu..


ada jugak yang buat rawatan ni untuk kesihatan..sbb dah terlebih berat..omputih ckp,overweight..ommelayu ckp gemok cam badak..contohnya cam pelakon syanie tuh..dah kuruskan dia sekarang???


kat sini,aku taknak la bagi panduan camna nak kurus dan sebagainya.itu korang kena google sendirik..cuma aku just nak sembang2 psl wanita,diet & dot..dot..dot.. ni..kenapa wanita berdiet??apa yang dorang sanggup buat untuk nampak kurus,etc???contoh paling rapat aku tgk,kakak opis aku..sampai sanggup berabis 2-3 ribu untuk beli produk2 diet..just name it..semua dia telan..tapi gemok camtu gak aku tgk..hehehe..idokla aku ni kurus menyelim sgt..aku ni pon tgh menyebokkan diri berdiet..tapi idok ler sampai berabis beribu-riban nih..just jaga makan & senam byk2..17kg gak aku trun kot~keh3...

nway,dari aku perabeskan duet untuk produk2 diet nih,baekla aku perabiskan kat multivitamin ka,omega-3 ka,vitamin b-complex ka,etc...itu lagi bagus kan??kesihatan insyaAllah terjamin..sementara masih muda ni la,kita kena makan vitamin2 ni..biar sihat jantungnya,mulus,licin & gebu kulitnya,stamina mantop,etc..so,apa lagi korang..gi serbu farmasi2 yang berdekatan sekarang~dapatkan produk2 kesihatan yang terkini..keh3...takpon,g check risalah2 produk dari AMWAY..terbaeklah~

antara produk kesihatan yang aku makan...salmon omega-3 dari AMWAY..

tetiba terasa diri ini seperti pharmacist la plak..hehehe..tapi betoi aku ckp..dari korang memperabihkan duet2 korang kat ubat2 diet tuh,tryla plak produk2 camni..klu dah selera tu cam gajah,makan produk diet apa pun,takkan jalan gak..hehehe..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
adik aku cakap,kalau nak kurus,apa yang penting skali bukan ubat yang kita makan..bukan jugak makanan yang kita makan..tapi semuanya bergantung dekat tahap keinginan kita nak kurus..omputih ckp DETERMINATION..haa,itu yang penting..ini lebih kepada psychology la..bila kita dah azam nak sesuatu,mesti kita berusaha nak capai target tuh..bila pikir2 balek,betoi apa yang adek aku tu ckp..

"klu takat ada niat nak kurus,tapi dok asek melantak nasik 2-3 pinggan,tak guna jugak.."

"ko makan la ubat diet macam2,tapi klu ko melantak nasik tahap tak hengat dunia,tak guna jugak klu azam tu takda.." 

maklumla..makanan ruji kita,NASI ni,sangat menyelerakan ok~sapa yang bleh tahan kan??tapi pada sesiapa yang nak berdiet tuh,jauhilah nasi..inilah musuh utama kita yang nak berdiet nih..hehehe..laenla klu korang memang leh kontrol selera makan tu..bukan apa,mmg la orang ckp:

"ko nak diet,kena gak amek nasik..sesenduk sudahla..tak yah byk2.."

tapi,mampu ker korang nak makan tahap sesenduk nasi ja??hello~aku tak mampu ok..dari amek sket2 camtu,baek takyah amek trus..buat saket hati ja bila benda sedap ni kita mkn sket2..hehehe..so,nasihat aku kepada kaum wanita yang nak berdiet & nak menguruskan badan:

satu::jangan amek produk diet
dua::jangan gatal-gatal nak pegi sedut lemak..dosa tau..
tiga::jangan malas nak gi senam..nasihat utk diri sendiri nih..:)
empat::jangan mkn nasi banyak2 sangat..
lima::jangan lupa minum air mineral 2 liter sehari..

so,selamat berdiet..sesungguhnya,wanita itu memang tidak dapat dipisahkan dengan diet~wanita nak diet untuk kurus.. wanita nak kurus untuk nampak cantik... wanita nak nampak cantik untuk apa atau siapa?bak kata nabil raja lawak.LU PIKIRLAH SENDIRI...:)


4 comments:

ryan's mommy said...

pantas...(^_^)

Lysa Lee said...

well,im lysa lee...kah3..

Hakimah said...

waaaaa 17kg ke helda!! hebatnya!!!!!!! jelesss. aku mcm kkk ofis ko tu jgk kut, tp tk le smpi beribu2 habis.. cuma mmg susah giler nk kurus. tp aku admit la, mmg mls giler exercise, balik2 hospital penat konon, so mls. ala, jeles, nk turun 17kg gk.

Lysa Lee said...

hahaha...omg..termengata kwn sendrik ka??hehe..jom g aerobik ngn kami..kompem trun..hehe..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

::smile:::