Friday, August 27

benci nanti sayang~

macam tajuk lagu plak entry kali nih..orang2 tua slalu cakap..

"jangan marah2 sgt..jgn benci2 sgt..nanti jatuh sayang"

pagi2 masa nak g keja, aku slalu gak layan Era.fm nih..suka dengar celoteh si pak nil,anip ngn sapa ntah sorang lagik..adala satu hari ni,masa aku tgh pecut soyuz aku,aku terdengarla sorang caller pompuan ni bercerita pasal benci2 jatuh syg nih..cerita dia,dulu dia benci betol dgn sorang sepupu dia nih..tgk muka pon rs cam nak lempang ja..sampai satu tahap,klu nmpk sepupu dia kat umah,dia trus keluar..kiranya,rasa cm sengal badan2 klu dorang dok satu tempat..satu hr,mak si pompuan ni dok tanya2 dia,bila nk kawen..dia kata:

"ikot makla..saya trima ja sapa2 yg pinang saya.."

kebetulan,caller ni ckp,dia br putus cinta..kira berserah abes la nih..nak jadik cerita,sepupu dia yg paling dia meluat nih,pinang pompuan nih..dah anak bg green light,mak pon trima ja la..sampai hari dorang kawen,caller ni ckp,sorang pandang kiri,sorang pandang kanan masa bersanding tuh..lawak tol dorang nih..so,by the time caller tu call era.fm,dia ckp dorang skrg da tak leh renggang..mana2 pegi,mesti berdua..kuasa Allah kan??dalam sekelip mata dari perasaan benci,dia tukar jadik sayang..



masa aku form 5 dulu,adala sorang cikgu seni aku ni cerita pasal benci nanti sayang..dia ckp, dulu kat sekolah aku nih, ada satu loving couple la..semua cikgu tau psl dorang nih..kira dapat restu abes la..dorang start couple dr dorang form 4 sampaila da kluar keja..punya lama dorang couple nih..masa kat sekolah dulu,abang & kakak senior nih,dua2 wakil pelajar..kira pengawas la..si abang ni memang ala2 jantan terlaris la zaman sekolah dulu..si kakak plak jenis ayu,lembut,sopan santun..pendek crita,semua ciri2 wanita pilihan mak mertua ada kat dia..masa sekolah dulu,abang ni ada sorang musuh ketat..classmate dia..gaduh ja kejanya..cikgu aku ckp,si pompuan ni mmg tomboy gila..bercakap pon kasar..kompemla si abang ni meluat tgk dia..yala,klu dia compare ngn awek dia,apa sgtla si tomboy tuh..klu gaduh ja,memang HANG, AKU, BODOH, SIAL semua keluar..punya tak leh jumpa dorang dua nih..

satu hari,abang ni call cikgu aku..dia kata,dia nak kawen ngn awek dia tu la..cikgu ni,seronok la..kekal jugak hubungan dorang..dah nak kawen..si cikgu ni pon tunggula bila nak dapat kad jemputan..tunggu punya tunggu,kad jemputan pon sampai..nama yg tertera tuh,bukan nama abang tu & aweknya..tapi nama abang tu dgn musuh ketat dia dulu..what happen cikgu??kitorg yg memang dok ternganga dgr crita cikgu ni pon bertanyala..cikgu tu ckp:

"masa mamat tu balek dr hantar rombongan merisik awek dia,dia terserempak dgn si tomboy nih..dia kata,tomboy ni chantek gila..da berubah jadik pompuan abes..kalah si awek tuh..ckp pon slow ja bunyi..dia tetiba jatuh hati tgk.."

just like that??subhanallah~mungkin betoi statement, u just need 1 second to fall in love with sumone kan???kesimpulannya,abang tu mmg kawen ngn musuh dia tuh..siannya kat awek dia..takda jodohkan...tapi aku ada dgr Dr. Fadhilah Kamsah penah cakap:

"Allah itu Maha Adil..Dia bagi 100% cinta kat setiap orang..klu orang tu guna 60% cinta sebelum kawen,maka tinggal lagi 40% cinta selepas kawen..klu orang tu tak guna 100% cinta sblm kawen,maka dia dpt 100% cinta selepas kawen.."

kesimpulannya,klu kita takda niat nak kawen ngn seseorang tuh,jgnla carik gaduh dgn dia..laenla klu korang gaduh besar ngn Nicholas Saputra,berbaloi gak klu nanti kawen dgn dia..hahaha..gurau ja..satu,memang jodoh kita tak leh duga..dgn sapa2 yang tak dijangka pon bleh jadi jodoh kita..kedua, jgnla kita terlampau bencikan seseorang tuh..nanti klu da jatuh sayang,kita jugak yg malu nak hebah kat orang kan??sempena bulan baek nih,meh kita mintak maaf & memaafkan sapa2 yg menyakitkan hati kita..semoga Allah akan merencanakan something yg lg best utk kita..amin~

"We come to love not by finding a perfect person,
but by learning to see an imperfect person perfectly.."

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

::smile:::