Saturday, August 21

mak...saya nak kawen~

perghh..aku rs aku mmg tak da kekuatan nak ckp kat mak aku yg aku nak kawen...korang brani tak??mesti brani kan klu da betoi2 sampai masanya..bukan apa,mak aku dalam bab2 kawen ni agak ortodoks sket..maksudnya,agak..lama-lama sket..mungkin dulu mak aku ni kawen awal..seawal usia 20 tahun..jadik dia slalu nasihatkan adik-beradik kitorang yg pompuan nih:

"jangan nak gatal2 bercinta masa belajar..fokus belajar dulu..da keja nanti baru nak kapel ka..kawen ka..laki ni bukan leh jamin sgt kelakuan dorang nanti..masa kita kenal,dia pegawai.bila dah kawen, mana tau dia benti jd pegawai,nak meniaga kat pasar malam.."

"iskh..tak logik la mak..masa kenai,keja elok..takkanla dia nak meniaga pasar mlm plak.."

"yela..klu tak jadik tak pa..klu jadik, camna? dengan kamu tak keja sbb belajar separuh jalan sbb gatal nak kawen..kamu nak jadik gitu?"

"tak nak la mak..takotnya.."

"mak ckp benda betoi..laki ni kekadang dia pandang rendah kat bini dia klu tak keja..ikot suka dia ja nak layan bini dia camna..sbb dia tau bini dia bergantung kat dia.."

logik gak apa mak aku ckp..tengok cam kakak aku sudah..umur 28 tahun baru kawen..bagi sesetengah orang, lambat gila..tapi ada gak org kata, "ala,biasala tuh..bukan tua sgt pon.."..itu aku setuju la..bukan tua sgt pon klu kawen umur 28-30 tahun nih..tapi mesti ada reason kenapa mak bapak kita mengeluarkan bermacam2 jenis larangan untuk kita berkenalan, bercinta ,dan berkahwin dengan seseorang..betoi tak? dorang tak sesuka hati nak larang anak dorang dari nak mengecapi bahagia nih..kebanyakan larangan yang dikeluarkan,semuanya ada kaitan dgn kebahagiaan kita..itu pendapat dorang..tapi bagi kita yg berdarah muda & suka memberontak nih"

"leceh tol la..banyak sgt restriction..itu tak bleh.ini tak kena..alamatnya tak kawen la aku.."

berdasarkan pemerhatian & pengalaman aku sendirik stakat ni, ada 5 restrictions yang mak bapak letak untuk bakal calon pilihan menantu dorang,iaitu:

sekadar gambar hiasan..bao & zeedan..
  • kalau anak dorang ada ijazah, menantu dorang pon kena ada..kira setaraf la..haa..ni memang kriteria yang mak bapak aku letak..walopon mmg kita tak tau sapa jodoh kita, kalau boleh doala byk2,supaya bakal jodoh kita pon setaraf pendidikannya dengan kita..bukan apa,nanti da terlajak bercinta,tetiba mak tak bg,adoila..seksanya nk putus...
  • nak menantu orang dekat-dekat..dengar mcm remeh,tapi ni la dilema yg salah sorg kwn aku tgh hadap..mak dia ckp,senang nak balek jenguk famili klu jadik apa2..betoi gak..klu dia org utara,dapat org selatan,haa..kebas pungkoq2 nak dok dlm kereta klu kena balek kg sblh utara secara mengejut..tapi, bg aku,ni semua bergantung kat mana pasangan tu bekerja..klu dapat org dekat,tapi keja kat dubai,tak bleh gak..kan??
  • bakal menantu mesti keja gred 41 dan ke atas..pergh..ni susah..senak otak nak carik klu camni..alasannya sgt logik..sbb parent da susah2 besarkan kita,xkan nak anak dorg kawen idop susah..makan pakai tak cukup..tapi mak,pompuan sekarang byk yg da keja..bleh beli makan pakai sendirik..amboi..untungnya lelaki itu..dapat bini independent.. bg aku,dapat laki yg keja elok2 ni,itu satu bonus sbb kita scr otomatiknya akan respek + bangga dgn dia..xdala nanti timbul isu gaji pompuan lebih dr laki sendiri..ye tak?
  • laki mesti ada kereta besar/rumah besar..klu camtu,saya kawen dgn datuk kaya la mak..jadi bini no 2 ka..mintang simpang...tapi inilah kriteria yang menyebabkan salah sorg kawan laki aku ni di rejek oleh mak ex-aweknya..logikla sket..kawan tgh belajar, makcik da mintk umah dgn kereta..anak makcik tu bagus ka cam nur amina(nur kasih)??cun sgt ka cam tiz zaqyah??secara puratanya, mana ada bdk2 yg baru 2-3 tahun keja da ada semua tuh..sabar2 la sket makcik..
  • yang tau hormat orang tua...kedengaran simple,tapi cuba korang tgk sekeliling korang..susah nak jumpa laki/perempuan yg betoi2 tunduk tersipu2 bila lalu depan orang tua..susah nak jumpa laki/perempuan yg pegi salam/tegur dulu bila jumpa dgn org yg lebih tua..susah nak jumpa laki/perempuan yang ramah melayan sembang2 orang tua..klu balek kampung,yang dorang tau merap ja dalam bilik..sampai sedara mara datang,buat2 tak tau..
demikianlah 5 kriteria yang aku rasa kebanyakkan mak bapak harap anak2 dorg jumpa..dan aku rasa korang pon harap benda yang sama..cuma,jodoh ni bukan hak kita nak tentukan..klu leh tentukan,da lama aku nak Jared Padalecki tu..yang berlakon super natural jadik adik tuh..hehehe..apa2 pon, selagi kita boleh ikot kriteria yang mak bapak kita tetapkan tuh,ikot ja..jgn bantah..as for my mom, bantah camna pon cek ni mak,bab2 jodoh ni,cek tgk gak..mak,dun wori ok??selamat hari raya, maaf zahir batin mak~

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

::smile:::