Friday, August 27

adakah ini raya terakhirku?

lagi 2 minggu kita dah nak raya..tak sabar2 plak rasa..waktu ni orang da start sebok cari baju raya, kueh raya, kek raya,langsir raya, dan macam2 lg la yg berkaitan dgn raya..sampaikan,ada kwn aku yg keja kat KEYEL ni ckp,dia stuck almost 2 hours dlm traffic jammed kat jalan TAR masa cuti nuzul al-Quran aritu..alih2,berbuka posa dalam kereta la kawan aku nih..kesian.. maklumla,semua orang tgh pulun nak buat persiapan terakhir raya..

sekadar gambar hiasan...

persiapan raya aku?dua bulan sebelum ramadhan ok aku da bersiap sedia nak raya..tak tau sbb apa,raya kali ni aku rasa laen sket..excited terlebih..untuk pengetahuan korang, baju raya aku tempah 6 pasang ok~tu tak masuk baju mak aku 5 pasang,adek aku 2 pasang..blaus dgn seluar jeans aku tak lupak gak..berpasang2 gakla aku beli baru..kasut raya awal aku beli..tinggi 3 inci ok~ni pon rasa nak tambah satu lg..semalam aku g sembonia,cam chantek ja kasut pink tuh..padan jer ngn beg sembonia aku yg baru beli gak tuh..tudung raya utk setiap baju pon aku da borong..termasukla shawl yang aku nak pakai dgn blaus + jeans aku..kueh raya tak yah ckpla..aku beli mmg BANYAK GILA..untuk kueh raya ja,aku da berhabes ratusan ringgit Malaysia gakla..mati aku klu mak aku tau..tu tak masuk kek raya aku tempah & nak buat..boleh senget flight AirAsia yg aku nak naek nanti..kiranya,semua barang2 aku,aku nak pakai yang baru raya nanti..from head to toe..japg aku nak kuar tgk spec raya aku..nak tukar baru gak..alat2 make up pon,complete set aku beli baru..segalanya utk raya yang bakal menjelang nih..ribuan ringgit gak aku da habes nih..alamak!!duet raya lagik..fuh~

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

excited aku utk raya ni,bukan kat persiapan benda dunia ja..utk persiapan akhirat pon,aku pulun gak..tak penah2 ramadhan sebelum ni,pegi solat terawih dengan rela hati..selalu memang kena paksa dgn mak..

"ko tu muda lagi..jgn nak malas2 buat terawih nih.."

tapi, ramadhan kali ni,aku berseorangan ja kat rumah,tak yah ada orang paksa, tak yah ada orang suruh, aku dengan sendiriknya,idopkan enjin kereta,berdesup soyuz aku g terawih kat masjid..lepas terawih 8 rakaat,aku balek umah buat solat sunat hajat,pastu buat witir 3 rakaat,pastu ngadap komputer la..masa buka posa plak,bajet aku makan jarang nak lebey dr RM7..klu dulu,selagi tak habes RM20 yang aku bwk,jgn harapla aku nak tinggalkan bazaar ramadhan tuh..habes berbuka,aku amek wudhu, solat maghrib..pastu aku trus capai al-Quran,mengaji..rasa tenang ja Ramadhan aku kali nih..setenang2nya..aku leh rasa yang tuh..even aku ada problem ari2,nanges separuh mati,pas2 dalam sekelip mata,aku tenang balek..kuasa Allah kan??sbb tu,bila ada kawan2 ngadu tensen2 bulan posa nih,memang aku cadangkan dorang baca Quran byk2,g buat terawih..bkn nak tunjuk baek tp mmg kompem ketenangan tu akan dtg..


perubahan yang mendadak ni mula buat aku takot..kenapa aku excited sgt nih??kenapa aku baek sgt nih??adakah ini Ramadhan & Syawal terakhir aku??aku jadi sgt takot tetiba..byk lagi benda aku nak buat..aku nak sambung amek Master,aku nak g jalan2 kat Europe, aku nak belajar masak rendang ngn mak aku, aku nak buka bisnes utk ayah aku, dan mcm2 lagi aku nak buat dlm kepala otak aku nih..lagipon,aku tak kawen lg..mak,cek nak kawen lani gak..boleh??waaaaa....tapi,ada sorang kwn aku nih,bila aku ngadu kat dia yg aku rs nih mungkin raya last aku,korang tau apa dia ckp?

"wah..entah2 raya last ko sbg anak dara tak??ko nak kawen da ka Helda?"

hampeh punya kawan..tapi pikir2 balek,logik gak kan??hahahaha..mmg elok klu kita ingat akan kematian..sbb semua orang akan mati..tapi,lebih elok klu kita pikir positif cam kwn aku nih..da kawen nanti,takleh nak over mcm skrg..perbelanjaan nanti kena pecah dua..dah tak leh nk vogue2 sgt..nanti kena jeling tajam ngn cik suami..sekarang tgh membujang ni la masa yg seswai..lagipon,da penat2 keja,takkan takleh nak manjakan diri sendirik kan??so,berpegang pada teori kwn aku nih, aku mmg akan enjoy abes raya aku...korang pon,jgn boring2 plak raya nih..penat kita posa,mehla kita celebrate sket..JEMPOT DTG KE RUMAH raya ni..kedatangan korang dialu2kan..klu x,sapa nak abeskan kuih raya beratus ringgit aku tuh~hehehehe..

"Selamat Hari Raya & Maaf Zahir dan Batin."

2 comments:

Unknown said...

hahah....raya terakhir di perantauan kot...pasni kan nk dok s.alam....kuikuikui

Lysa Lee said...

kehkehkeh..ok2..logik2...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

::smile:::