Tuesday, October 12

suamiku,laki orang???

kehkehkeh...gempak tak tajuk entry kali nih???relek2..kes ni takda kaitan pon ngan aku..aku tak kawen lagi wokey...hehehe..sebenarnya,crita ni crita kakak opis aku..memula dengar dia crita,agak bergenang air mata wanita aku nih..hati mana tak tersentuh klu dengar orang cerita dia kena tipu ngan laki sendirik..sob..sob..


kakak opis aku nih,boleh dikatakan agak hotz & gojes la di zaman anak daranya..in fact,sekarang pon,aku rasa dia still gojes + meletop dengan potongan badan langsingnya, kecunan mukanya,make-upnya dan byk lagi la ciri-ciri wanita gojes yang ada kat dia..kiranya,sekali tgk,mesti orang ingat kakak ni mesti berjodoh ngan orang yang terpilih gak kehensemannya..

menurut cerita si kakak yang gojes ni,dulu dia ada pakwe ala2 bagai pinang dibelah dua..tp mungkin sbb bukan jodoh,dorang tak bersama pon..kebetulan family kakak ni memang letak restrictions yang sgt tegar dlm memilih bakal menantu dorang ni..yela..parent mana yang takmau anak dorang dapat pilihan yang terbaek kat dunia ni kan???so,nak dipendekkan cerita,kakak ni pon terjumpala sorang mamat nih..dah nama pon jodoh,bila mata bertentang mata buat kali pertamanya,terasalah getaran di jiwa..waahhh~melertz iols berpantun jiwang 4 karat ni..kehkehkeh..nway,kakak gojes ni pon berchentalah ngan mamat ni..mengikut perkiraan kakak gojes ni,mamat ni serba kekurangan gakla klu compare ngan bekas2 pakwe dia dulu dari segi fizikal mahupon rupa paras mahupon harta..tapi dek kerana cinta & ke'gentleman'an mamat nih,kakak ni setujula nak kawen ngan dia..dah mak bapak pon tak kata apa..kira ok la kan..so,dorang pon kontekla orang nak tepok kompang...alhamdulillah..siap satu masjid kat malaysia nih..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
slalunya, klu kita jumpa orang yang da kawen ni, mesti kita tanya dorang, apa yang menyebabkan dorang terbukak hati nak kawen kan??takpon,mesti kita tanya, apa ciri-ciri pasangan dorang yang membuatkan dorang nak kawen ngan orang tu kan??oleh sbb aku ni kaki penyebok sket,aku pon tanyalah soalan2 cenggini kat kakak tuh..

"akak,sebab apa akak pilih nak kawen ngan laki akak tu?saya tgk,dia kecik lg dr akak kan??tapi akak crita pakwe-pakwe akak dulu tahap tip top cam Aaron Aziz punya body.."

"emm..sbb cara dia layan akak kot..dia sentiasa ada 24 jam klu akak perlukan dia.."

"oooo...camna tuh?"

"contoh,ajak sahur pkul 3am,dia sanggup teman makan kat kedai..dia yang berhantar & berambik akak keja..pendek kata,klu kol ja,mesti laju ja terpacak kat depan umah.."

orang2 tua selalu ckp..

"klu nak mencari jodoh ni,jgn tengok paras rupa & harta sangat..yang penting,tgk hati dia.."

memula,aku sgt setuju dgn kata2 orang2 tua ni..yela,buat apa klu ensem,kaya & perfect segalanya klu hati tu tak brapa baek..nanti,kita gak yang meranakan??tapi,semakin aku meningkat dewasa ni,semakin banyak crita alam perkahwinan yang aku dengar,aku mulala nak alter madah orang2 tua ni..bagi aku, zaman sekarang ni..

"klu nak mencari jodoh,alang2 pompuan ni kompem akan disakitkan hatinya,baek cari yang baek rupa paras & berharta..atleast klu kita saket hati dgn dia,takdala ralat sgt bila tgk muka ensem dia..ini dahlah rupa tak brapa best,harta pon tak brapa ada,perangai pon tak brapa elok,macam mana??"

mesti ada yang tak brapa setuju ngan fatwa aku ni kan??ada sebab aku ckp camtu..salah satunya,lepas aku dengar crita kakak gojes tadi..rupa2nya,mamat yang dia kawen tu,yakni laki dia skrg ni,SUAMI ORANG ok..dia ckp,lepas setahun kawen,baru tau laki dia sebenarnya laki orang..dia ni bini nombor dua..hati pompuan mana tak luluh klu selama ni ditipu hidop2 dgn orang yang dia sayang & percaya..tapi nak buat camna,dah kawen dah pon..anak 1st pon da on the way..

"camna akak leh tau dia laki orang sebenarnya?"

"kebetulan kitorang g makan,orang yang kenai laki akak ni mai..kantoila dia da kawen.."

iskh..iskh..iskh..sampai cam2 sekali dia kena tipu..da setahun lebey kawen br tau dia bini nombor 2..tapi,camna kita yang pempuan ni nak tau laki tu laki orang ka tak kan??yela..setengah laki yang da kawen ni,suka sgt sembunyikan status dorang..konon takot saham jatuh..aku tanya gak orang2 yang lebih arif bab2 ni..antara jawapan yang dorang bagi..

kakak 1


"cuba tgk kereta laki tu..slalu kreta orang dah kawen ni,ada barang2 budak or barang2 bini dia..tak pon,kreta tu kemas semacam mcm ada pompuan yang kemaskan.."

(uiskh..camna nak tau nih..aku tgk,kreta org laki,sama ja..)

kakak 2


"slalu klu laki yang da kawen ni, dia takot sket nak pegi tempat2 tertentu..yela,takot jumpa ngan orang yang dia kenal or kenal dia..kantoila nanti.."

(yaka??)

kakak 3


"cuba call laki tu tetiba & suruh dia datang jumpa kamu sekarang..klu dia tak ragu2 or tolak2,bujang lagi la tuh.."

(tak logik la plak..buatnya laki tu mmg bujang,tapi da jenis tak paham bahasa or dalam erti kata laen,kayu tak romantik ni,idok le dia nak layan kerenah pompuan cenggitu..)


kakak 4


"nak tau senang ja..klu dia sentiasa available untuk kamu,bujang lagi la tu..klu da kawen,takdanya dia nak date ngan kamu ja..mesti nak kena jaga anak bini kat umah gak.."

(hmm..cam leh pakai..tapi,laki ni,klu da kawen,lagi pandai auta..mcm2 alasan dia leh bagi kat bini sana klu dia nak keluar date ngan kita..dia bleh ckp outstation la..bos ajak makan la..nak jumpa client la..)

kesimpulan kat sini yang aku nak cakap adalah,klu jodoh tu,tak kemana..itu ja la..mmg kita sentiasa minta doa dijodohkan dgn orang yang baek2..takmo laki orang dan sebagainya..tapi,klu cam kakak gojes tadi tuh,dah jodoh dia ngan laki orang,dia elak camna pon,cubaan bunuh diri sebab frust ditipu ka,klu mmg da termaktub itu la laki dia,nak buat camna..tapi,selagi leh selidik habes-habesan,kenalah jugak korek pasal lelaki pujaan hati yang nak dijadikan suami tuh..dan selagi kita leh elak,cubalah mengelak..tak baek amek hak orang kan??.tapi,takotla jugak klu kita dok ingat dia bujang,tgk2 da ada anak satu team bola sepak..mintak simpang la..amin~


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

::smile:::