Friday, October 1

Jumaat di Egypt~

Baru-baru ni,aku da trun KL..jumpa kawan-kawan lama..bila sebut kawan2 lama ni,termasukla si Shal yang sengal nih..nak dipendekkan cerita,aku tumpang tido kat umah dia..banyakla benda2 yang kitorang borak..dari kenangan zaman2 dulu kala sampaila ke berita-berita mutakhir kitorang..ada satu benda yang aku memang tak bleh blah ngan si Shal ni..dia ni aku tak taula dtg dari planet mana or spesis apa..yang pasti dia ni bapak overconfident..klu ckp tu,mmg konpiden abes la..ditambah plak ngan muka seposen dia..mmg aku slalu tertipah tertipula..aku rasa bukan niat dia nak menipu tapi mmg dia jenis confident tahap tak hengat ni..aku penah gak tanya dia..

"ko memang buat2 confident ke or ko mmg yakin benda tu betol ka or ko mmg tak tau pon apa yang ko tak tau??"

dan si Shal ni jawab..sekali lagi ngan muka seposen konfiden dia tu..

"aku memang tak perasan pon apa yang aku ckp tu salah..bila aku kena solve apa2 yang orang tanya,tetiba ja memang otak aku ckp,itula jawapannya.."

samada ko yang sewel or otak ko ada sket masalah kot Shal..kehkehkeh..sebut pasal overconfident minah Shal ni,banyakla benda2 yang da jadi sepanjang kitorg kawan ni..dek kerana overconfident dia tuh..contoh:

kes 1:

"shal,nak belok jalan mana nih??"

"belok kanan"

padahal sah2 tulis kat signboard tu belah kiri..

kes 2:

"shal,nak tengok wayang crita apa nih??"

"tengok magika nak??dah keluar & ramai orang kata best.."

"magika?eh,dah keluar ka??rasa cam tak keluar lg.."

"keluar dah.."

punyala belek masa tayangan kat panggung tuh,tgk2 filem Magika arahan KRU production tu lagi sebulan baru kuar..mana si Shal ni dapat idea filem ni mmg dah kuar eh??

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
sebenarnya sangat byk crita overconfident si Shal ni..tapi yang ni mmg aku paling hengat & takleh lupa & benda ni jadik masa kitorang nak solat Jumaat kat Egypt..siot ko Shal..

masjid al-maridani menjadi detik sejarah aku solat Jumaat yang pertama..hehehe..

kes 3:

ni mmg first time aku solat Jumaat.kat Egypt plak tuh..so,tgh dok dengar khutbah Jumaat yang dalam bahasa Arab pekat ni,dan dah sah2 la aku tak paham satu sen pon,tetiba ada sorang makcik Arab ni cakap ngan aku..

"!@#$%^&*!@#$%^&*()" (sambil menuding2 jari kat tirai sebelah aku..)

"iskh..shal..apa makcik tu cakap??"
(mmg cuak gila dah aku masa ni..dahla mokcik tu ckp penuh semangat..)

"mokcik tu suh ko angkat semua kasut,bawak masuk dalam..takot nanti kita solat ada orang curik.."

oleh kerana si shal ni budak sekolah agama & masa SPM dulu dia mmg amek exam bahasa arab tinggi,aku mmg cayala kefahaman arab dia..so,aku pon angkatla semua kasut2 kitorang bawak masuk dalam..tersenyum2 aku sbb konon aku paham apa arahan mokcik tuh..dalam ati aku:

"pergh..mesti mokcik2 tu ternganga aku paham apa dorang ckp..hahahaha..."

tetiba,mokcik tu sambil terkibai2 tangan dia..

"lak..lak..lak..!@#$%^&*!@#$%^&*()"

eh,kenapa mokcik ni..apa yang salahnya??tetiba ada sorang kawan pompuan aku yang dok saf belakang kitorang ni sampuk..kefahaman arab dia pon mmg tip top gak..

"bukanlah..makcik tu suh ko tutup tirai sebelah ko tu..takot ko sejuk.."

mak hayam gebus ko shal..muka bapak tak bleh blah..what??angkat kasut sbb takot kena curik??woit!!bapak beza ngan tutup tirai kalau sejuk kot...mana ko dapat idea nak ckp benda2 tu kat aku shal oi..mmg respect 5 stars tol aku kat tahap konfiden tegar ko tuh..hahaha..kepada kawan2 kitorang yang kenal si shal ni,berhati2 la korang pasni klu dengar shal bercakap..Dwen Ismail pon da tertipu beb~hahaha...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

::smile:::